W świecie gier komputerowych istnieje wiele technologii, które pomagają twórcom w realizacji ich wizji. Jedną z najważniejszych i najbardziej rewolucyjnych z nich jest Ray Tracing. Technologia ta zmienia sposób, w jaki gry komputerowe i aplikacje renderują światło, co pozwala na osiągnięcie niesamowicie realistycznego obrazu. Czym jest Ray Tracing i jak ta technologia działa w grach komputerowych? Tego dowiecie się w naszym artykule.
Ray Tracing – Co to jest?
Ray Tracing, zwany również techniką śledzenia promieni świetlnych, jest zaawansowanym procesem renderowania grafiki, który naśladuje rzeczywiste zachowanie światła. Zasada działania tego podejścia polega na śledzeniu ścieżki światła i precyzyjnym określaniu interakcji z obiektami w otoczeniu.
Ray Tracing umożliwia tworzeniu wizualnie bogatych i realistycznych scen, poprzez dokładną reprodukcję cieni, odbić i efektów oświetleniowych. Obrazy generowane z wykorzystaniem tej technologii zazwyczaj prezentują się z wyjątkową głębią i realizmem, które są trudne do osiągnięcia za pomocą tradycyjnych technik renderowania.
Co więcej, technologia ta jest zdolna do renderowania obrazów w czasie rzeczywistym, co otwiera drzwi do niesamowitych możliwości w dziedzinie gier i animacji. Real-time ray tracing pozwala na generowanie scen z niespotykaną dokładnością i dynamiką, co jest szczególnie ważne w dynamicznie zmieniających się środowiskach, takich jak te, które często znajdujemy w grach wideo.
Ray Tracing wymaga dużo mocy obliczeniowej, co sprawia, że jego wykorzystanie w grach komputerowych jest dosyć ograniczone. Tak naprawdę, tylko najlepsze karty graficzne są w stanie sprostać tym wymaganiom i zapewnić graczom grafikę na najwyższym poziomie bez spadków FPS’ów.
Początki tej technologii w grach komputerowych nie są wcale tak odległe, jak mogłoby się wydawać. Pierwszym w historii układem graficznym, który obsługiwał Ray Tracing, była karta NVIDIA GeForce RTX 2000, która zadebiutowała na rynku we wrześniu 2018 roku. Ta karta graficzna stanowiła kamień milowy w świecie gier komputerowych.
Jakie karty graficzne obsługują Ray Tracing?
Pierwotnie, technologia Ray Tracing była dostępna tylko na najbardziej zaawansowanych kartach graficznych. Nvidia, jedna z czołowych firm w branży, była pionierem w tej dziedzinie, wprowadzając Ray Tracing w swojej serii kart graficznych. GeForce RTX 2000. RTX 2070, RTX 2080 i RTX 2080 Ti, były pierwszymi modelami, które umożliwiły graczom doświadczenie tego nowego poziomu realizmu.
Jednakże, technologia ta nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla najwyższych modeli. Obecnie, szeroki zakres kart graficznych obsługuje Ray Tracing, z czego wiele należy do rodziny GeForce RTX. Te karty graficzne cieszą się dużą popularnością wśród graczy.
Pełna lista kart graficznych od Nvidii obsługujących Ray Tracing wygląda następująco:
- GeForce RTX 2060
- GeForce RTX 2060 SUPER
- GeForce RTX 2070
- GeForce RTX 2070 SUPER
- GeForce RTX 2080
- GeForce RTX 2080 SUPER
- GeForce RTX 2080 Ti
- GeForce RTX 3050
- GeForce RTX 3050 Ti
- GeForce RTX 3060
- GeForce RTX 3060 Ti
- GeForce RTX 3060 Ti GA103
- GeForce RTX 3070
- GeForce RTX 3070 Ti
- GeForce RTX 3080
- GeForce RTX 3080 Ti
- GeForce RTX 3090
- GeForce RTX 3090 Ti
- GeForce RTX 4050
- GeForce RTX 4060
- GeForce RTX 4060 TI
- GeForce RTX 4070
- GeForce RTX 4070 Ti
- GeForce RTX 4080
- GeForce RTX 4080 TI
- GeForce RTX 4090
- GeForce RTX 4090 TI
Jednak co z kartami graficznymi od innych producentów? Czy te stworzone przez AMD również obsługują technikę śledzenia promieni świetlnych? Zdecydowanie tak, ale należy wiedzieć, że wykorzystują one technologię AMD FidelityFX Ray Tracing, która działa niemal identycznie.
Lista kart AMD z Ray Tracingiem prezentuje się następująco:
- Radeon RX 6600 XT
- Radeon RX 6700 XT
- Radeon RX 6800
- Radeon RX 6800 XT
- Radeon RX 6900 XT
- Radeon RX 6950 XT
Sprawdź również: Polecane zestawy komputerowe
Jakie gry obsługują Ray Tracing?
Posiadanie odpowiedniej karty graficznej to dopiero połowa sukcesu. Jeśli chcemy korzystać ze śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, gra również musi to obsługiwać. Na szczęście Ray Tracing jest standardem w najnowszych grach komputerowych. Listę najpopularniejszych gier korzystających z Ray Tracingu znajdziecie poniżej. Są to:
- A Plague Tale: Requiem
- Battlefield V
- Battlefield 2042
- Call Of Duty: Black Ops Cold War
- Call of Duty: Modern Warfare 2
- Crysis Remastered Trilogy
- Cyberpunk 2077
- Dirt 5
- Doom Eternal
- Dying Light 2
- Elden Ring
- Everspace 2
- F1 2021
- F1 22
- Far Cry 6
- Fortnite
- Forza Horizon 5
- Gotham Knights
- Hitman 3
- Justice
- Marvel’s Guardians of the Galaxy
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Metro Exodus
- Minecraft
- Quake II RTX
- Resident Evil 2
- Resident Evil 3
- Resident Evil 7
- Resident Evil Village
- Saints Row
- Shadow of the Tomb Raider
- The Ascent
- Wiedźmin 3
- Watch Dogs Legion
- Warhammer 40,000: Darktide
- Wolfenstein: Youngblood
- World Of Warcraft: Shadowlands
Jak włączyć Ray Tracing w grach?
Jeśli chcemy włączyć Ray Tracing w grach musimy upewnić się, że zarówno nasz komputer jak i wybrana gra, spełniają wymagania sprzętowe. W powyższych akapitach znajdziesz listę kart graficznych oraz gier obsługujących tę technologię.
Jeżeli oba te warunki są spełnione, włączenie Ray Tracingu jest stosunkowo proste. W większości przypadków wymaga to jedynie zmiany ustawień graficznych w grze. Przeważnie opcję tę można znaleźć w menu ustawień, choć jej dokładna lokalizacja może różnić się między grami.
Pamiętaj jednak, że Ray Tracing, mimo iż przynosi niesamowite efekty wizualne, może również znacznie obciążyć kartę graficzną. Dlatego też, zawsze należy dostosować ustawienia do możliwości swojego sprzętu, aby cieszyć się płynną rozgrywką.
Czy Ray Tracing działa na kartach GTX?
Ray Tracing, choć do niedawna zarezerwowany dla najbardziej zaawansowanych kart graficznych, jest również dostępny dla użytkowników kart GeForce GTX z serii 1xxx i 16xx, dzięki nowym sterownikom wydanym przez NVIDIA.
Warto jednak pamiętać, że pomimo tego, iż Ray Tracing jest teraz technicznie dostępny na tych kartach, nie oznacza to, że będą one mogły zapewnić taką samą jakość i płynność jak karty z serii RTX. Karty GTX po prostu nie posiadają dedykowanych jednostek RT, które są niezbędne do efektywnego przetwarzania Ray Tracingu.
W praktyce, to oznacza, że karty GeForce GTX będą musiały polegać na swoich jednostkach shaderowych do przetwarzania Ray Tracingu, co może prowadzić do znacznego spadku wydajności, a co za tym idzie, do ograniczenia ilości klatek na sekundę.
Ray Tracing a konsole PS5 i Xbox Series X
Na pewno jesteście ciekawi jak wygląda sprawa Ray Tracingu na konsolach nowej generacji, czyli PlayStation 5 oraz Xbox Series X. Z racji tego, że nowe konsole oferują znacznie więcej mocy obliczeniowej niż ich poprzednie modele, można w nich wykorzystywać technologię Ray Tracingu.
Niestety, nawet konsole nowej generacji mają swoje ograniczenia. Jeśli chcemy wykorzystać tę technologię na konsolach, musimy pogodzić się z pogorszeniem płynności. Dodatkowo warto również wiedzieć, że ulepszenia graficzne związane z wykorzystaniem tej funkcji nie będą takie same jak w przypadku komputerów z mocnymi kartami graficznymi.
Najnowsze GPU oferują więcej możliwości i pozwalają na pełne wykorzystanie Ray Tracingu, co stawia graczy komputerowych na lepszej pozycji.
Czy warto korzystać z Ray Tracingu?
Technologia Ray Tracingu zyskała ostatnio na popularności. Jest to narzędzie, które, gdy używane efektywnie, może znacznie zwiększyć realizm grafiki w grach, wprowadzając efekty fotorealistyczne poprzez ulepszoną jakość cieni, oświetlenia i odbić. Tak realistyczne efekty mogą sprawić, że gry wyglądają tak, jakby były wycięte prosto z rzeczywistości – jest to przecież cel, do którego dąży wiele współczesnych deweloperów.
Jednak zastosowanie Ray Tracingu ma swoją cenę. Wymaga on bowiem znacznej mocy obliczeniowej, co może wpłynąć na wydajność i płynność gry. Bez odpowiednio wydajnego sprzętu, technologia ta może obciążyć system do tego stopnia, że gra stanie się niegrywalna. Dlatego decyzja o korzystaniu z Ray Tracingu powinna zależeć od indywidualnych preferencji gracza i możliwości jego sprzętu.